FOTO: Umjetnici iz 13 država pripremaju performans- Čitava Zenica je velika pozornica- Predstavnici projekta “Putevi heroja” u Bosanskom narodnom pozorištu u Zenici najavili su performanse koji će biti održani sutra na ulicama Zenice, a na kojem će učestvovati glumci iz 13 država svijeta.
Performansi koji će biti održani na ulicama Zenice rezultat su radionica “Voljeni neprijatelj”, koje su održane proteklih dana u Bosanskom narodnom pozorištu Zenica i na ulicama grada, napuštenim lokacijama, koje su u prošlosti predstavljale biser grada rudnika i industrije.
Direktor Studio Teatra Nusmir Muharemović je kazao da je želja bila ulice Zenice pretvoriti u jednu veliku scenu, gdje će 20 umjetnika iz 13 država učestvovati u performansima, a glavni je planiran na Trgu Alije Izetbegovića sutra od 18 sati.
“Na nekoliko lokacija u našem gradu imat ćemo ‘iznenadne performanse’, tako ćemo početi, nakon čega će glavni biti na Trgu Alije Izetbegovića. Ne želimo pričati o drugim lokacijama, želimo da se teatar samo dogodi i da ljudi budu iznenađeni”, kazao je Muharemović te dodao da je jedan dio performansa rađen po ideji Ibsena “Narodni neprijatelj” kojeg će režirati Nina Nikolić u Makedonskom narodnom pozorištu, a predstava će biti predstavljena na Ljetnim večerima Studio Teatra 2022. godine.
“Teatar ne treba pripadati samo sebi, već svima. Toliko ljudi u Zenici rijetko kada ulazi u ovo pozorište, zašto je to tako ne znam, ali običan čovjek ponekad posmatra pozorište kao nešto čemu nije dorastao i da za to treba biti visoko obrazovan. Ne, ovakve stvari su dobre jer se samo dogode u otvorenom prostoru i svi mogu doći i osjetiti teatar”, dodao je Muharemović.
Glavna koordinatorica projekta Putevi heroja i rediteljica iz Makedonskog narodnog pozorišta koje je ujedno i lider ovog projekta, Nina Nikolić, je pojasnila da su u projekt uključeni partneri iz Grčke, Srbije, Sjeverne Makedonije, Italije, Slovenije, ali i Bosne i Hercegovine te da je glavni fokus podignuti svijest vezano za probleme okoliša.
“Kroz sve aktivnosti pokušali smo analizirati situaciju i pokušavamo podignuti svijest kako građani, industrija i svi mi zajedno zagađujemo. Koju cijenu mora platiti životna sredina da se ne zagađuje? Da bismo analizirali utjecaj nas samih na okoliš, napravit ćemo pet izvještaja o zagađenju (waste reports) u kojim ćemo predstaviti kako možemo doprinijeti njegovom smanjenju. Ovaj projekt će trajati 29 mjeseci, na sredini smo prve godine, a radionica ‘Voljeni neprijatelj’ je naš prvo uživo okupljanje. Pokušat ćemo raditi različite umjetne radove, radionice, izložbe, video dokumentarce kao i pozorišnu predstavu po Ibsenovom “Narodni neprijatelj'”, kazala je Nikolić.
Partneri koji organizuju radionice “Voljeni neprijatelj” su Studio Teatar i Loop iz Atine, a Ana Konstantinović, predstavnica EHO Animator iz Beograda, odgovorna je za sprovođenje aktivnosti “Putevi heroja – intervjui”.
Konstantinović je kazala da je uživala u proteklim danima radionica te da je kao i čitava ekipa uzbuđena zbog glavnog performansa koji će biti održan sutra na ulicama Zenice s početkom u 18 sati.
“LOOP i Studio Teatar su napravili čudo u ovoj organizaciji i hvala im na gostoprimstvu. EHO Animator je organizacija iz Beograda koja se bavi multimedijalnom umjetnošću i naš zadatak je napraviti 12 filmova o pojedincima koji prave nešto za našu sredinu, ali nisu tako vidljivi. Naša ideja je da se ljudi sami pokrenu, a životna sredina je pitanje koje nas sve muči. Ovom prilikom u Zenici smo imali dva dana snimanja na Krušćici i Zenici i filmovi će biti objavljivani od jula ove godine do jula naredne godine”, kazala je Konstantinović.
Upravo je industrija, koja je ujedno i najveći zagađivač Zenice, i voljeni neprijatelj građana koji su zaposleni u toj kompaniji i koji drugog posla nemaju. Kroz performanse umjetnici će pokušati predstaviti Zenicu, prošlost, budućnost i sadašnjost te sve to povezati u jednu cjelinu.
“Naše prebacivanje u javni prostor je ustvari pravljenje javnih zajednica. Kada smo zatvoreni, kao da nemamo prave zajednice. Napolju je sve prirodnije i jako je važno da se neke stvari dešavaju vani”, pojasnila je Konstantinović.
Andreas Nassos, predstavnik LOOP-a iz Grčke, je pojasnio da je javni prostor uvijek bio mjesto diskusije, stvaranja socijalne interakcije s ljudima, razvijanja ideje i sakupljanja osjećanja.
“Sretni smo što smo dio ovog projekta i organizovati ga sa Studio Teatrom. Javni prostor je uvijek bilo mjesto gdje se diskutuje, stvara socijalna interakcija s ljudima, razvijaju ideje i sakupljaju sjećanja. U ovim radionicama koristili smo javni prostor kao binu za kreativni rad. Imali smo otvorene pozive koji su širokogrudno prihvaćeni kod aplikanata i što je rezultiralo veoma interesantnim različitostima aplikanata. Ovdje je 20 nevjerovatnih ljudi, različitih personalitija, godina, umjetničkim poljima djelovanja, država… Thomas i Haris su vodili ovu grupu na jedan kreativan način i bilo je zadovoljstvo pratiti grupu s njima i vidjeti kako rade na inovativnim idejama kako redizajnirati i pronaći drugi način korištenja javnog prostora. Jedva čekamo prezentaciju ovih radionica. Imam dobar osjećaj da će ovo biti odličan start da se počne raspravljati o kreativnim načinima rješavanja problema, ali i da smo posijali sjeme koje će nastaviti rasti i dati ‘plodove’ kada mi odemo”, izjavio je Nassos na današnjoj konferenciji za medije.
Pojasnio je da ovaj projekt ima za cilj multidisiciplinarni odnos država i kultura gdje se želi od svakog učesnika, njihove kulture i zemlje, uzeti ono najbolje i predstaviti kao jedno rješenje.
Thomas Steyaert, lider projekta “Voljeni neprijatelj” je kazao da se projekt odvija na tri načina. Prvi od njih podrazumijeva promatranje prostora i njihovu analizu te kako izvesti performativne aktivnosti u korelaciji s tim prostorom. Drugi način podrazumijeva analizu s društvenog, emocionalnog, umjetničkog i ekonomskog načina.
“Gledali smo potencijalnu budućnost prostora, ali i historiju mjesta u odnosu s tom budućnosti. Imamo različita gledišta na ta mjesta i kreiramo prostor u kojem smo izvodili parformativne sheme koje zovemo ‘Scores’. Uvijek imaju određeni aspekti koje ne možemo predvidjeti, jer se radi o otvorenom prostoru. Ako ‘hakirate’ prostor i izvršite interakciju s prostorom, tako se on mijenja. Na drugi način, radili smo na konkretnim akcijama u gradu. Popravljali smo prostore, doslovno. Pregledali smo pukotine i rupe po gradu, prikupljali informacije, dokumentaciju i onda smo to popravljali na konkretan način. Pokušali smo ostaviti neke naše tragove koji će ostati iza nas kada odemo iz grada”, izjavio je Steyaert.
Učesnici radionice nekoliko dana su bili sakupljači smeča kojeg će iskoristiti u performansu.
“Čistili smo grad, neke dijelove grada smo doslovno očistili, a u drugom dijelu smo pokupili veće predmete smeća kako bismo im dali novi život, kao tkanini s kauča kojeg smo uzeli, očistili, i naš član radionice koji je dizajner će to iskoristiti za neku torbu, komad odjeće i slično. Drugi dio otpada ćemo koristiti na finalnom performansu na kraju radionice. Treći dio je Ibsenov ‘Narodni neprijatelj’ koji je usmjeren ka ArcelorMittalu koji je zagađivač. Mi pokušavamo razumjeti šta se ovdje dešava, da vidimo kako da pomognemo, jer je zagađenost globalni problem koji treba da se riješi. Za nas kao strance, pokušavamo razumjeti šta se dešava i kako se stvari odvijaju i želimo ući u interakciju s građanima da razumijemo problem i pomognemo na neki način”, dodao je Steyaert.
Naglasio je da odnos prema ekologiji počinje od mladih ljudi, odnosno, s obrazovanjem i podizanjem svijest jer na njima, većim dijelom, svijet ostaje.
“Ako pogledate rijeku Bosnu zimi, vidjet ćete tone plastike, vreća na drveću i tu trebamo nešto uraditi. Čistili smo park, u samo od nekoliko kvadrata imali smo pet vreća smeća, smeća koje se ne vidi tek tako dok ne približite glavu zemlji. Pitali smo se zašto se ovo radi? Prefarbali smo šahovsko polje u parku, oni koji su prolazili pored govorili su nam da je super što to radimo jer vlast ne bi to nikada uradila. Čak i djeca su nas pohvalila, a možda oni to već naredne godine sami urade. Uzmimo za primjer igračku u Kinder jajetu. Koliko plastike, ulja i svega je potrebno da se ta igračka napravi. Ja imam dijete koje se tome raduje tek nekoliko sekundi, a već poslije bacamo tu plastiku. Puno resursa uništavamo za nekoliko sekundi radosti. Trebali nam to, ne znam. Možda ne? Takve stvari trebamo prestati raditi, ali prvo politika treba da se mijenja”, naglasio je lider projekta Thomas Steyaert.
Haris Pehlivanidis, redatelj iz Grčke i drugi lider projekta, je naglasio da je sretan što radi u BiH s mladim ljudima te da ove radionice imaju temelje u problemu društva – demokratiji.
“Istražujemo da li demokratija funkcioniše ispravno, gledamo kako da promijenimo javni prostor, radimo na javnom dijalogu, govoru, da vidimo jesmo li spremni pričati o svojim problemima u javnosti, a ne samo u svojim sobama. Naš rad je baziran na tome kako reformirati i ponovo izgraditi demokratiju. Zenica je veoma interesantan i lijep grad i da je dobar teren za rad umjetnika”, zaključio je Pehlivanidis.
Performansi umjetnika počinju u utorak s početkom u 18 sati na više lokacija u gradu, a glavni dio performansa bit će održan u centru Zenice na Trgu Alije Izetbegovića.
Autor: E.Mehić/klix.ba
Kontakt sa portalom Zenicablog možete ostvariti:
email: [email protected]
Viber poruke: +387 60 355 8888
Facebook Inbox: https://www.facebook.com/Zenicablog/
Twitter: https://twitter.com/Zenicablog2010